Interview met Mampreneur Ada Kaspersma

Standaard

“Ik ben Ada Kaspersma en ik ben in 2012 als freelancer begonnen met mijn bedrijf Adalyse.”

Ik werk als marktanalist / researcher en lever informatie over allerlei branches en trends en ontwikkelingen. Ik maak concurrentie-analyses voor bedrijven, help ondernemers met het schrijven van hun businessplan, enz. Eigenlijk heb je bij elke strategische stap die je als ondernemer neemt informatie nodig om een objectieve en gefundeerde beslissing te nemen. Die kan ik leveren.

In 2012 ben ik ook begonnen met BeBalancedBeads: ik maak sieraden van edelstenen (ook op maat) en ik geef ook workshops sieraden maken. Het is een uit hand gelopen hobby en ik vind het heerlijk om mooie dingen te maken met de prachtige edelsteenkralen. Sommige mensen zoeken een sieraad van een soort edelsteen om de heilzame werking, anderen alleen omdat ze het mooi vinden. Ik heb een webshop (www.bebalancedbeads.nl) en de sieraden zijn in verschillende winkels te koop.

Werk je vanuit huis?

Ik werk bijna altijd vanuit huis. De workshops vinden soms ook bij mij thuis plaats maar ook vaak op andere locaties. Research doe ik vanachter mijn laptop, meestal vanuit huis. Informatie verstuur ik via de mail, de sieraden per post. Vanuit huis werken heeft privé ook veel voordelen, ik kan mijn eigen tijd indelen. Ik heb ook een gezin, we hebben een dochter van acht. Zij gaat nu minder vaak naar de bso en ik kan haar naar tennisles en streetdance brengen.

Hoeveel uren per week besteed je aan je eigen bedrijf?

Ik ben met beide bedrijven samen meer dan fulltime bezig. Acquisitie, netwerken, opdrachten uitvoeren, de administratie, als met al is het gevarieerd maar ben ik er ook veel tijd mee kwijt. De sieraden maken zie ik als hobby, dus het voelt niet snel als teveel. Dat doe ik ook graag als ontspanning. De workshops zijn vaak ’s avonds of in het weekend.

Hoe vindt jij jouw balans om je sociale bezigheden, huishouden en jouw eigen bedrijf te leiden?

Ik zou wel wat meer bij willen houden wat ik wanneer doe, iets meer structuur en focus kan geen kwaad. De researchwerkzaamheden zijn zakelijk en analytisch, ik werk dan vaak alleen en met deadlines. Het maken van sieraden is veel creatiever en workshops geven is natuurlijk heel sociaal. De balans zit er voor mij in dat het een het ander aanvult. Ik blijf zelf ook in balans door regelmatig te sporten, te skaten, fietsen of aan yoga te doen.

Wat is jouw inspiratie of motivatie die ertoe hebben geleid je eigen bedrijf te beginnen?

Ik ben met sieraden maken begonnen omdat ik zelf gek ben op edelstenen en een regelrechte shopaholic ben. De inkoop vind ik nog steeds heel leuk, het maken van mooie kettingen, armbanden en oorbellen ook. Voor het research werk geldt dat ik van afwisseling houd. Voorheen veranderde ik elke vier jaar van werkgever omdat ik toe was aan iets nieuws. Nu zit ik bij allerlei bedrijven aan tafel en help ze met hun bedrijfsvoering. De een heeft behoefte aan een lijst met prospects en weet exact wat hij nodig heeft. De ander is zoekende en kan ik helpen de bedrijfsprocessen helder te krijgen en weloverwogen keuzes te maken. Een derde heeft weinig ervaring met marketing en social media en kan ik helpen zijn klanten beter te bereiken.

Wat is je grootste probleem geweest, waar je je doorheen moest slaan tijdens het opstarten van je bedrijf of nog steeds?

De juiste balans vinden tussen te veel en te weinig werk, dat blijft een uitdaging. Het is soms hollen of stilstaan. In het begin moet je tijd investeren in je naamsbekendheid en ook daarna blijft netwerken belangrijk. Duidelijk blijven maken wat jij doet en wat dat de ander oplevert.

Wat voor advies zou je geven aan vrouwen/moeders die hun eigen bedrijf willen beginnen?

Dat is een inkoppertje: onderzoek eerst of er een markt is voor jouw product of dienst en hoe je die het beste kan bereiken. Ik help je hier uiteraard graag bij! Maar de basis is natuurlijk wel dat je iets doet waar je zelf heel enthousiast over bent en waar je hart naar uitgaat.

IMG_2002

Geef een reactie

