Interview met Mampreneur Anita van der Haagen

Standaard

“Mijn naam is Anita Henriët. Ik ben getrouwd, heb drie kinderen en woon in Almere Buiten.”

Momenteel ben ik druk bezig met twee dingen, namelijk: Een Holistisch Praktijk oprichten, genaamd Indigo-Kids, waarbij ik mij wil richten op de (hoog) gevoelige kinderen/ jongeren die om allerlei verschillende redenen zijn vastgelopen in zichzelf. Maar ook begeleid ik de ‘beelddenkers’onder ons die moeite hebben mee te komen in het huidige leersysteem ( vaak hebben (hoog) gevoeligen, ADHD’ers, ADD’ers en autisten ook deze leerwijze). En niet te vergeten ouders waarvan hun kinderen de diagnose ADHD, ADD of Autisme hebben gekregen en die op zoek zijn naar een ‘natuurlijke’ wijze om hiermee om te gaan.

Ik ben in mijn vrije tijd schrijver en heb onlangs het eerste boek van de Occulte-saga afgerond ( een vierdelige serie ), getiteld: Instinct. Ik ben druk bezig met het eerste boek gepubliceerd te krijgen en het schrijven van boek twee: Verloren.

Het manuscript ‘Instinct’ is intussen naar verschillende uitgeverijen opgestuurd. Omdat dit vaak maanden kan duren, ben ik alvast begonnen met meer bekendheid omtrent ‘Instinct’ te creëren door een deel ervan op Wattpad te posten ( dit is een internationale website voor schrijvers en lezers ) en natuurlijk via mijn eigen FB-fanpagina: Anita Henriët.

Werk je vanuit huis?

Het schrijven verricht ik vanuit huis. Mijn praktijk in eerste instantie ook, maar uiteindelijk wil ik ergens een ruimte gaan huren.

Hoeveel uren per week besteed je uit aan je eigen bedrijf?

Mijn voordeel nu is dat ik geen werk buitenshuis heb, waardoor ik mij volledig kan richten op mijn twee passies. Evengoed is het lastig te zeggen hoeveel uur ik precies in ieder project steek, omdat ik hier voornamelijk mee bezig ben als mijn kinderen op school zitten of in bed liggen. Maar zoals je al merkt gaat bijna elk vrij moment die ik heb, in één van de twee zitten. Behalve in het weekend, die twee dagen zijn voor mijn gezin.

Hoe vindt jij jouw balans om je sociale bezigheden, huishouden en jouw eigen bedrijf te leiden?

Ik schrijf zoveel mogelijk blijven stromen, heb ik een notitieboek waar ik alles in op schrijf. Als ik weer achter de computer kan schuiven, hoef ik alleen nog maar mijn notitieboek erbij te pakken om verder te kunnen gaan. De kinderen die ik in mijn praktijk krijg, wil ik tijdens schooltijden laten komen zodat ik vrij ben als mijn kinderen thuis zijn. Het huishouden doe ik ergens tussen neus en lippen door en gelukkig heb ik een hele lieve man die zoveel mogelijk meehelpt. De sociale bezigheden vinden bij ons vooral in het weekend plaats en die tijd houd ik al gereserveerd voor mijn gezin, mijn vrienden en familie.

Wat is jouw inspiratie of motivatie die ertoe hebben geleid je eigen bedrijf te beginnen?

Mijn motivatie om zowel boeken te schrijven, als een Holistisch Praktijk op te zetten is geboren uit eigen ervaringen. Ik zat een paar jaar geleden erg in de knoop met mezelf en vond in het schrijven een creatieve uitlaadklep. Hierin vind ik mijn ontspanning en het is voor mij een manier geworden om mensen te kunnen entertainen, want dat doe ik graag. De inspiratie voor ‘Indigo-Kids’ is gekomen doordat ikzelf een hooggevoelig & beelddenkend persoon blijk te zijn, net zoals mijn kinderen en niet goed wist hoe ik hiermee om moest gaan. Ik zag het eerder als een last in plaats van een kracht. Uiteindelijk ben ik hard met mezelf aan de slag gegaan om met deze gevoeligheid om te leren gaan en heb ik veel kennis vergaard over dit onderwerp. Hiermee heb ik mezelf weer terug in mijn kracht kunnen zetten en kijk ik weer met zelfvertrouwen de wereld in. Sinds ik mijn eigen hooggevoeligheid erken, valt mij op hoeveel kinderen/jongeren maar ook volwassenen net zo worstelen met hun (hoog)gevoeligheid als ik in het verleden deed. Dit gaat mij aan het hart, omdat ik inmiddels uit ervaring weet dat het ook anders kan. De zoektocht in mezelf heeft er dus uiteindelijk toe geleid dat ik mijn roeping heb gevonden: mensen entertainen via mijn boeken, kinderen/ jongeren helpen zichzelf terug in hun kracht te zetten, maar ook mensen bekend maken omtrent het fenomeen ‘Hooggevoeligheid’, want er is nog veel onwetendheid over dit onderwerp.

Wat is je grootste probleem geweest, waar je je doorheen moest slaan tijdens het opstarten van je bedrijf of nog steeds?

Mijn grootste probleem is ( en waarschijnlijk blijft ) dat ik zoveel dingen leuk & interessant vind, dat ik daardoor soms teveel hooi op mijn vork neem. Hierdoor sneed ik mij in het verleden regelmatig in de vingers. Gelukkig voel ik tegenwoordig eerder dat het mij teveel gaat worden en ik een stapje terug moet doen. Het schrijven was in eerste instantie voor mezelf bedoeld, maar mensen werden nieuwsgierig wat ik zoal schreef, waardoor ik ze ‘Instinct’ liet lezen. Hun reacties heeft er min of meer toe geleid dat ik (na veel twijfelen moet ik wel erbij zetten) het manuscript van ‘Instinct’ naar uitgeverijen ben gaan opsturen. De moeilijkheid is echter dat ze vaak zoveel manuscripten opgestuurd krijgen, dat je je moet voorbereiden om veel afgewezen te worden. Dat is allesbehalve leuk, het werkt zelfs demotiverend. Maar dan is het zo belangrijk om in mezelf te blijven geloven en niet te vergeten waarvoor ik in eerste instantie ben gaan schrijven. Plus de aanhouder wint, zeg ik altijd maar. Mijn doel voor ogen is om ‘Instinct’ gepubliceerd te krijgen, desnoods neem ik het heft in eigen handen mocht het niet lukken via de uitgeverijen. Met mijn praktijk ben ik tot nu toe nog weinig obstakels tegengekomen, maar ik merk wel dat er sceptische mensen zijn die ( hoog ) gevoeligheid en de daaruit voorkomende problemen als een soort ‘modetrend’ beschouwen. Inmiddels sta ik daarboven en doe ik waarvan ik denk dat het ‘t beste is, zonder mij iets van deze mensen aan te trekken ( maar geloof mij, daar is wel een heel proces aan vooraf gegaan).

Wat voor advies zou je geven aan vrouwen/moeders die hun eigen bedrijf willen beginnen?

Als je iets doet waarvan je hart gaan ‘dansen’, ben je gemotiveerder en levert het je enorm veel energie op waardoor het niet meer als werken voelt. Laat je vooral niet van je doel afhalen door mensen die er een andere kijk op hebben, want die heb je er altijd tussen zitten. Met andere woorden: Blijf trouw aan jezelf !

FB : https://www.facebook.com/anitahenriet

Wattpad : http://www.wattpad.com/story/21110123-instinct-boek-1-van-de-occulte-saga

IMG_1100 (1)

Geef een reactie

