Interview met Mampreneur Yeti Belderbos

Standaard

DWYL_Logos_Netherlands_Dutch_1

“Mijn naam is Yeti Belderbos en ik ben een alleenstaande moeder met een dochtertje van 6. Sinds 2006 ben ik een Independent Beauty Consultant en werk ik met de producten van Mary Kay.”

De hoogst genoten opleiding die ik heb gevolgd is de Mavo en heb hiervoor deelcertificaten. Na een

zeer zware en moeilijke jeugd ben ik op mijn 17e terecht gekomen bij een bank waar ik al snel een vaste

aanstelling kreeg. Ik had een goed salaris, leuke collega’s leuk huisje etc. maar dit alles gaf me toch geen

voldoening. In 2002 ben ik in aanraking gekomen met de producten van Mary Kay waar ik toch gelijk

helemaal weg van was.

In eerste instantie ben ik eind 2003 begonnen als Beauty Consultant om wat extra bij te verdienen. Dit vond

ik zo ontzettend leuk dat ik in juli 2004 had besloten om ontslag te nemen bij de bank waar ik tot nu toe in

geen enkele vorm spijt van heb gehad. Zoals een ieder weet gebeurd er van alles in je leven zo ook in de

mijne. In 2005 heb ik besloten om Mary Kay even aan de kant te zetten maar het bloed kruipt waar het niet

gaan kan en ben in juli 2006 de draad weer gaan oppakken.

Mary Kay Cosmetics is opgericht op 13 September 1963 en bestaat 51 jaar. De oprichtster, Mary Kay Ash,

liep haar tijd al ver vooruit en wilde een bedrijf opbouwen voor en door vrouwen. Zij heeft dit bedrijf met

$ 5000 spaargeld opgezet omdat de banken haar geen lening wilde geven, zij was immers een vrouw. Na

2 jaar kon zij stoppen met het bedrijf omdat zij toen al miljoenen maakte alleen doordat zij zo’n duidelijke

missie had: ”Het leven van vrouwen verrijken” is zij hier duidelijk mee doorgegaan. Nu 51 jaar later is Mary Kay in 37

landen wereldwijd, zijn er ruim 3,1 miljoen consulentes en wordt er een omzet gemaakt van ruim $ 3 miljard

per jaar. Tevens wordt er elk jaar aan minimaal $1 miljoen gedoneerd aan stichtingen, foundations in elk

Mary Kay land. Dit zijn dan ook foundations/stichtingen gerelateerd aan mishandelde/misbruikte vrouwen en

kinderen.

Wat doe ik als consulente?

Ik geef GRATIS Beauty Workshops/Parties, Facials (1 op 1 huidverzorgingsadvies), diverse Visagie, het verzorgen van

cadeau pakketten en doe heel veel aan promotie. Dit laatste kan heel verschillend zijn, van mensen aanspreken op straat, Beurzen, Ladies Nights bijwonen of zelf evenementen organiseren met meerdere ondernemers.

Wat houd een Workshop/Party in? De dames, én heren, vullen een profiel in waardoor ik nog beter kan zien

wat voor huidtype men heeft. Ook wordt erop aangegeven waar men interesse in heeft. Iedereen krijgt een

Spa behandeling voor de handen en lippen en ondertussen doen we het gezicht. Ik leer jou om je huid te

verzorgen met de producten van Mary Kay. Bij de make-up party draait het om de make-up uiteraard en

word je geleerd hoe je je kán opmaken.

Of ik vanuit huis werk, ja dat doe ik ook. Klanten nabellen, nieuwe afpsraken maken maar ook facials en

parties geven doe ik thuis. Al moet ik zeggen dat ik de wintermaanden vooral buitenshuis ben omdat de klant

het dan fijner vindt om de party bij haar thuis te hebben. En veel Make over avonden doen we op locatie,

zoals in een buurthuis o.i.d. Daar kan men dan vrijblijvend naar toe komen. De Workshops/Parties zijn door

heel NL maar ook in Belgie en Duitsland

Het aantal uren dat ik met Mary Kay bezig ben kan ik niet zeggen. Eigenlijk ben ik áltijd met Mary Kay bezig,

behalve als ik slaap. Onderweg naar afspraken kom ik mensen tegen, bij het boodschappen doen, mijn

dochter naar de zwemles brengen, de moeders op school. Eigenlijk iedereen die ik zie spreek ik wel aan en

dat hoort voor mij ook bij het werk.

De balans tussen alles is voor mij heel gemakkelijk: PLANNING! Voor het huishouden neem ik de tijd om

dat een paar uur in de week zelf te doen en anders heb ik iemand die het voor mij doet, betaald. Met mijn

dochter heb ik ook regelmatig quality time. Ik plan mijn eigen agenda en door deze planning geef ik mijzelf

de juiste balans. Maar dan nog ben ik altijd met mijn bedrijf bezig. Want ga ik bijvoorbeeld naar de bioscoop

of uit eten, dan zie ik daar ook weer potentie. En juist omdat het mijn passie is kan ik het dan ook niet laten

om over mijn business te vertellen.

De inspiratie om te beginnen met Mary Kay is geweest dat ik zag dat andere vrouwen hun doel bereikten

met Mary Kay. En dat deze vrouwen niks meer of minder waren dan ikzelf.

De motivatie hiervoor is geweest dat ik zelf kan bepalen hoe snel, hoe hard en hoe veel ik wilde doen. Mijn

doelen en dromen bereiken door hier zelf voor te gaan. Zonder dat een ander hierover beslist of dat ik

afhankelijk was van iemand anders dan mijzelf. Daarnaast gaf het met nog meer motivatie doordat ik zag dat

anderen geinspireerd raakte door mij. En dat ik dus ook daadwerkelijk het leven van andere vrouwen aan

het verrijken was, en ben. In veel verschillende opzichten wat misschien dan niet eens met de producten te

maken heeft. Mary Kay is veel méér dan alleen het ‘verkopen van producten’!

Een probleem bij het opstarten van mijn business heb ik niet gehad. Wel heb ik gemerkt dat ik, en daar ben

ik nog steeds mee bezig, mijn mindset ben gaan veranderen. Dat is eigenlijk het grootste ‘probleem’ wat

ik eigenlijk niet eens als een probleem zie maar als een uitdaging. En doordat ik mijn mindset ben gaan

veranderen gaan de dingen ook makkeljker.

Wat ik mee kan geven aan andere moeders/vrouwen die een bedrijf willen opstarten zijn een aantal dingen

alleen het belangrijkste vind ik zelf weet je ”WHY” !

-WAAROM, begin je een eigen bedrijf

Mocht je (vrijblijvende) informatie willen, een Workshop of Facial boeken, een samenwerking aan willen

gaan dan kun je contact opnemen via onderstaande gegevens.

Yeti Belderbos

mk zmeer

Mary Kay Cosmetics

Independent Beauty Consultant

tel.nr.: +31 (0)6 1683 1770

email: marykaybusiness@live.nl

http://www.marykay.nl/Yeti.Belderbos

http://www.facebook.com/RisingBeauties

twitter : @YetiBelderbosMK

Eén reactie »

  1. Heel mooie Yeti,ik ken je een hard werkende vrouw een alleenstaande vrouw dat je bent. Je heb het heel goed gedaan sterke vrouw petje af. Je doen het prima je bereik je doel en je missie, ga maar zo door ik gun je van harte je verdient het. Mary Kay is heel goed te combineren met opgroeiende kinderen en werken, wanneer je wil eigen baas.

    Ik denk ook iedere keer om terug te komen, als ik je flyer ziet en je producten, zeg ik in me zelf Angelique wat wacht je op. Maar de tijd kom wel als ik kom ben ik heel goed voorbereid om hoger op te komen. Dikke kus en succes.

    Like

Geef een reactie

