Interview met Mampreneur Faziela Rodjan

Standaard

“Van kindsaf aan was ik een bezige bij en vond ik het leuk om mezelf te onderscheiden door mezelf mooi te maken.”

En mooi was voor mij om goed gekleed te gaan in prachtige Indiase kleding en er goed opgemaakt voor de dag te komen. Ook was ik al vroeg bezig om de kleding voor poppen te maken en te vermaken. Wat spelenderwijs is begonnen, heb ik meer vorm gegeven naarmate ik ouder werd door opleidingen en cursussen te volgen in henna painting (mehendi), visagie, haarmode en het coupeusewerk. Na al mijn opleidingen begon het ondernemen te kriebelen. Het ondernemen was bij mij met de paplepel ingegoten omdat mijn moeder, drie broers en twee zussen allen zelfstandige ondernemers zijn, waardoor het voor mijn geen al te grote beslissing was om de grote sprong te wagen. Hoewel ik nog niet wist wat ik precies wilde starten, ben ik in januari 2011 samen met mijn man naar India op vakantie gegaan en tijdens deze reis wist ik wat ik wilde. Het vormgeven van onze ondernemingsplan was al tijdens onze vakantie begonnen. Na terugkomst zijn we samen vol goede moed aan de slag gegaan om onze webshop op poten te zetten.

Naast mijn full-time baan als secretaresse bij het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn wij in augustus 2011 gestart met onze webshop en een maand later waren we alweer in India om onze eerste voorraad in te kopen.

Mijn doel is unieke producten op de markt te brengen, waarvoor mijn relaties nooit teveel betalen. Ik spreek dan liever niet over klanten maar over relaties. Door mijn regelmatige aanwezigheid in India doe ik zelf de inkoop en ken ik de meeste leveranciers en winkels persoonlijk. Zo kan ik kwalitatief goede producten inkopen tegen zeer scherpe prijzen. Mijn specifieke kennis en ervaring zorgen ervoor dat mijn relaties ook meeprofiteren van de prijs!

Met mijn webshop wil ik iets speciaals bieden aan mijn relaties. Ik wil pertinent niet een dertien in een dozijn webshop zijn. Ik wil mijn relaties echt iets te bieden hebben. Mijn Unique Selling Point is dat ik mijn relaties die producten kan aanbieden die zij wensen qua kleur, model en maat. Vooral als het gaat om exclusieve en/of bruidskleding dan kan de relatie middels een intake gesprek haar eisen en wensen kenbaar maken zodat ik mijn empatisch vermogen kan vergroten om tot het beste resultaat te komen. Door extra tijd te nemen in India laat ik hun speciale wensen in vervulling gaan om naast mijn eigen “boodschappen” naar dat ene speciale product voor mijn relatie te zoeken. Zo onderscheid ik me van mijn concurrenten.

De onderscheidende waarde van mijn dienst zorgt ervoor dat ik de goedkoopste aanbieder in de markt ben, de hoogste kwaliteit biedt, altijd de laatste mode kan garanderen. En het belangrijkste is de persoonlijke aandacht voor de wensen van mijn relaties. Om het geheel compleet te maken, kan ik maatwerk leveren naast mijn USP. Ik verleen extra service om naast het verkopen van een elegant kledingstuk ook hele fraaie henna painting aan te brengen, oogverblindende make-up en een piekfijn kapsel in model brengen voor een feest waar mijn relatie kan stralen. Ook gekochte kleding kan ik vermaken zelfs en sinds kort bied ik mijn eigen gemaakte kleding aan.

U leest het al, wij zijn na vele jaren hard werken verworden tot een all round bedrijf. Een innovatief en creatief bedrijf dat inspeelt op de nieuwe ontwikkelingen in de Bollywood modewereld. Dit vertaalt zich in een hoge servicegraad en een aantrekkelijke kwaliteit en tariefstelling. Wat eens spelenderwijs is begonnen, is nu mijn hobby en passie geworden waarmee ik met velen een goede, maar vooral een betrouwbare relatie probeer op te bouwen.

Werk je vanuit huis?

Ja, de webshop activiteiten kan ik het best combineren met mijn alledaagse werkzaamheden thuis en nog belangrijker, ik heb geen overhead kosten als ik vanuit huis werk. De besparing in overhead is ook goed terug te zien in de prijzen van onze producten. Ook hier profiteren onze relaties van het voordeel om vanuit huis te werken want deze is zichtbaar in de zeer scherpe prijsstelling.

Hoeveel uren per week besteed je uit aan je eigen bedrijf?

Dat verschilt heel erg van het moment. Als ik in India ben dan heb ik werktijden tot 20 uur per dag. In perioden dat ik op beurzen sta dan kom ik al gauw op 15 uur per dag en er zijn dagen dat ik 2 tot 8 uur per dag aan mijn bedrijf besteed. Het nadenken over mijn bedrijf gaat eigenlijk 24 uur per dag door, of je onder de douche staat of voor het stoplicht staat, het denkwerk gaat altijd door.

Hoe vind jij jouw balans om je sociale bezigheden, huishouden en jouw eigen bedrijf te leiden?

De balans wordt gevormd door het stellen van prioriteiten. Familie en vrienden zijn net zo belangrijk als mijn bedrijf voor mij. Daarom vind ik het ook nodig om mijn naasten die diverse talenten in zich hebben ook te betrekken in de dingen die ik organiseer en hulp te vragen wanneer nodig. Nu ben ik op een punt beland waar ik niet meer per kwartaal mijn activiteiten plan maar voor een heel jaar. Zo kan ik mijn sociaal leven, mijn bedrijf, de relaties en leveranciers die aandacht schenken die zij verdienen. Daarnaast heb ik een man die mij hierin heel erg steunt in alles wat ik doe en veel werk uit handen neemt en assisteert daar waar hij kan.

Wat is jouw inspiratie of motivatie die ertoe hebben geleid je eigen bedrijf te beginnen?

Mijn inspiratie heb ik vanuit mijn jeugd en interesse gehaald, maar de motivatie wat mij over de streep heeft getrokken zijn de belachelijk hoge prijzen die je voor Indiase kleding betaalt van enkele honderden tot duizenden euro’s. Vooral hoe groter de maat des te hoger de prijs. Na mijn vakantie in India wist ik zeker dat er een eerlijkere manier zou moeten zijn om producten aan de man te brengen. Zoals ik zelf denk zo wil ik ook denken voor mijn relaties: je wilt iets moois voor een betaalbaar prijs waarbij alle betrokkenen gelukkig van worden.

Wat is je grootste probleem geweest, waar je je doorheen moest slaan tijdens het opstarten van je bedrijf of nog steeds?

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel gaan veel startende ondernemers na vijf jaar failliet. Mijn webshop bestaat nu drie jaar en het lastige was investeringskapitaal bij elkaar te krijgen, daarnaast kost het veel tijd en energie om naamsbekendheid te verwerven om een financieel gezonde onderneming te kunnen runnen. Gecombineerd vormden deze zaken het grootste probleem en zelfs nu nog heb ik er last van. Dus wat dat betreft ben ik al iets over de helft van mijn opstartfase. En zie mijn problemen nu niet meer als problemen maar meer als uitdagingen die overwonnen moeten worden. Problemen horen nu eenmaal bij het leven dus ook in je onderneming. Om naamsbekendheid te vergroten sta ik op beurzen, maak gebruik van facebook, stuur regelmatig nieuwsbrieven naar relaties, flyeren en netwerken op iedere feestelijk gelegenheid, etc. Als je werken in je eigen bedrijf als werk ziet dan hou je het niet lang vol. Doe je het omdat je het leuk vindt, met passie en liefde en er voldoende voldoening uit kunt halen, dan weet ik zeker dat ik op de lange termijn succesvol zal zijn.

Wat voor advies zou je geven aan vrouwen/moeders die hun eigen bedrijf willen beginnen?

Mijn adviezen zijn: zorg dat je de juiste motivatie hebt en dat het thuisfront achter je staat. Je moet bereid zijn om offers te brengen en het schrijven van een ondernemingsplan helpt zeker. Zo breng je de valkuilen, sterkte en zwakte punten, strategie, marketing en financiering goed in kaart. Praat met mensen die kennis en/of ervaring hebben van zaken. Informeer bij de Kamer van Koophandel naar netwerk-bijeenkomsten om kennis te vergaren.

Faziela interview foto

Faziela Rodjan | Royal Mahal Fashion | 06 – 280.51.707 | http://www.royalmahalfashion.nl

| http://www.facebook.com/royalmahal |

Eén reactie »

Geef een reactie

