Interview met Mampreneur Mariska Hidding

Standaard

ME-factor logo

“Ik ben Mariska Hidding, moeder van drie en ambitieus.”

Naast mijn baan als projectleider bij de brandweer ben ik ook druk bezig als talenten- en loopbaancoach. In februari 2014 mijn boek uitgegeven Survivalgids voor werkende ouders, een handboek om werk en gezin succesvol te combineren.

Ik heb het boek “Survivalgids voor werkende ouders” geschreven voor andere werkende moeders en vaders als steuntje in de rug; werk en gezin is prima te combineren. Je moet wel keuzes maken, je kunt niet alles perfect doen. Ik vind het heerlijk om een werkende moeder te zijn en wil anderen graag helpen om de zaken goed te kunnen regelen. Ik heb samen met mijn man moeten ontdekken hoe we zaken het handigst aan konden pakken om werk en gezin te kunnen combineren. Ik heb alle informatie van andere koppels met kinderen verslonden, op zoek naar de ultieme tips. Voor andere werkende ouders heb ik deze informatie gebundeld, zodat ze met de Survivalgids alle informatie bij elkaar hebben.

Ik heb de workshop Survival voor werkende ouders ontwikkeld, waarbij we bijvoorbeeld op een ouderavond in twee uur aan de slag gaan om werk en gezin optimaal te combineren, ieder op zijn eigen manier. Begin dit jaar ben ik ook gestart als zelfstandig talenten- en loopbaancoach bij ME-factor. Als talenten- en loopbaancoach help ik medewerkers of werkzoekenden in de regio Den Haag, die aan de slag willen met hun talenten. Ik help hen om hun talenten in te zetten, zodat ze met plezier naar het werk gaan en het maximale uit zichzelf halen. Het is fantastisch om te zien hoe lampjes gaan branden bij de deelnemer, wanneer hij of zij een nieuw inzicht krijgt. Heerlijk wanneer een deelnemer vol inspiratie de sessie verlaat om met het geleerde aan de slag te gaan.

Werk je vanuit huis?

Ja, ik werk (nog) veel vanuit huis. Al droom ik van een mooie eigen locatie voor mijn coachingsessies en workshops. Nu ga ik daarvoor nog naar gehuurde locaties, maar een eigen locatie helemaal in te kunnen richten naar mijn smaak is nog wel een droom.

Hoeveel uren per week besteed je uit aan je eigen bedrijf?

Lastig om te zeggen, de lijn tussen privé en zakelijk is erg dun. Ik zit ’s avonds en in het weekend heel regelmatig achter de laptop om zaken te regelen. Maar omdat het zo leuk is, voelt het niet als werk. Daarnaast heb ik dan nog de coachingssessies en workshops. Het verschilt per week.

Hoe vindt jij jouw balans om je sociale bezigheden, huishouden en jouw eigen bedrijf te leiden?

Ik doe een heleboel, maar vooral heel veel dingen die ik leuk vind. Daardoor krijg ik bergen energie, die ik kan inzetten om alles voor elkaar te krijgen. Daarnaast heb ik een partner die de helft in het gezinsmanagement op zich neemt.

Wat is jouw inspiratie of motivatie die ertoe hebben geleid je eigen bedrijf te beginnen?

Dat ligt vooral in mijn (werk)omgeving en mijn eigen ervaringen. Het schrijven van Survivalgids voor werkende ouders is vooral ontstaan doordat ik zelf heel benieuwd was hoe andere ouders werk en gezin combineren, maar ook doordat ik soms vreemd werd aangekeken wanneer ik vertelde dat ik fulltime werkte en drie kinderen heb. Mijn bedrijf ME-factor heb ik opgezet, omdat ik merk dat heel veel mensen hun eigen talenten niet kunnen benoemen. Ze doen werk, omdat ze daar nu eenmaal ingerold zijn. Zo jammer als mensen niet met passie werken. Ik wil graag mensen helpen om hun talenten te vinden en deze optimaal in te zetten. Dat heeft voordelen voor de medewerker zelf (werken met plezier) en voor de organisatie (de medewerker werkt met meer plezier en de aanwezige talenten in de organisatie worden zo optimaal ingezet). Het vinden en laten zien van je talenten zijn essentiële onderdelen bij een traject. Dat doe ik in individuele coachingssessies en in workshops, door middel van gesprekken, leuke oefeningen of thuiswerkopdrachten.

Wat is je grootste probleem geweest, waar je je doorheen moest slaan tijdens het opstarten van je bedrijf of nog steeds?

Ik vind het nog best lastig om mijn bedrijf of boek te promoten. Dat klinkt heel gek, ik ben er trots op en weet dat de kwaliteit goed is. Toch moet ik uit mijn comfortzone stappen om het continue onder de aandacht te brengen.

Wat voor advies zou je geven aan vrouwen/moeders die hun eigen bedrijf willen beginnen?

O jee, ik heb er wel een paar. Durf fouten te maken, daar leer je van. Besteed de taken waar je geen verstand van hebt, uit aan iemand anders. Dan kan jij je concentreren om jouw talenten in te zetten, dat maakt het werk leuker en je bereikt betere resultaten. En als heel belangrijke tip: geniet van de reis, niet alleen van de eindbestemming. Leef je eigen talent!
Survivalgids voor werkende ouders

Geef een reactie

