Interview met Mampreneur Anke de Jong

Standaard

anke

Anke de Jong, Virtus Praktijk voor Rouw- en Verliesbegeleiding in Zeist

“Mijn naam is Anke de Jong-Koelé.”

Ik ben getrouwd met Peter en ben moeder van twee jongvolwassen kinderen van 23 en 25 jaar. Ik woon en werk in Zeist. Onze oudste zoon woont inmiddels op zichzelf in een dorp vlakbij en onze dochter studeert geneeskunde en woont nog thuis.

In 2009 ben ik Virtus Praktijk voor Rouw- en Verliesbegeleiding gestart in Zeist. Ik werkte al jaren in loondienst en mijn leven kabbelde rustig door. Na het overlijden van mijn moeder en een flinke ziekteperiode inclusief revalidatie in een revalidatiecentrum ging het werken niet meer zoals ik wilde. De energie was volledig op en kwam ik ziek thuis te zitten. Dat was het moment waarop ik dacht, doe ik nog wel waar mijn hart ligt en zorg ik zo wel goed voor mijzelf? Het antwoord was 2x nee.

De volgende vraag was, “wat wil ik dan?”. Aan de hand van het boek ‘Dromen, durven, doen’ van Ben Tichelaar ben ik aan de slag gegaan en op zoek gegaan naar mijn drijfveren en dromen. Dat leverde op dat ik graag met mensen wilde werken en mijn ervaringen rondom verlies en rouw wilde inzetten daarvoor. Na een opleiding op dat vlak gevolgd te hebben ben ik in 2009 gestart en werk ik nog steeds met veel plezier.

Ik werk in mijn praktijk met kinderen, jongeren en volwassenen die een dierbare hebben verloren aan de dood. Drie doelgroepen die een totaal verschillende aanpak vragen, een echte uitdaging! Ook werk ik veel met cliënten die verlies van gezondheid ervaren. Dat kunnen mensen zijn die chronisch ziek zijn, maar ook mensen die door een ongeval of ernstige ziekte moeten leren leven met beperkingen op fysiek vlak en beperkingen op het gebied van energie. Zelf heb ik die ervaring ook door een chronische ziekte en ik wilde graag iets doen met die ervaring. Het begeleiden van mensen op dit vlak heeft er ook in geresulteerd dat ik in 2012 een boek heb uitgebracht over dit onderwerp ‘Van overleven naar zinvol leven, de draad weer oppakken na ziekte of ongeval’ (1). Het was een heel project maar het is een prachtig praktisch boek geworden met veel ervaringsverhalen, theorie, oefeningen en opdrachten. Regelmatig krijg ik te horen ‘wat fijn dat je dit geschreven hebt, ik vind er zoveel herkenning en erkenning in’. Heerlijk toch om zo iets te kunnen betekenen voor anderen!

De praktijk heb ik aan huis. In het begin was dat vooral een keuze vanuit financieel oogpunt, ik wilde niet teveel geld kwijt zijn aan huur van een ruimte, zeker als je niet weet of je bedrijf wel gaat lopen. Nu kan ik ook de praktische kant ervan inzien. Het is heerlijk rustig om een eigen werkruimte aan huis te hebben en die helemaal in te richten zoals ik dat wil. Het is dichtbij, ik kan makkelijk afwisselen met taken in huis en ik ben eigen baas over mijn ruimte. Naast mijn werk met cliënten in de praktijkruimte werk ik ook nog gedeeltelijk in loondienst bij Bartiméus, een instelling voor hulp, ondersteuning en onderwijs aan mensen met een visuele beperking. De afwisseling tussen thuiswerken en buitenshuis werken vind ik prettig en dat houdt het afwisselend. Ook geef ik op freelance basis les aan de Hogeschool Geesteswetenschappen in Utrecht, een post-HBO opleiding waar ik de module Verlies van Gezondheid en de module Verlies en Rouw bij Kinderen en Jongeren geef. Ik vind het heerlijk om de kennis die ik heb over te dragen aan anderen! Al deze werkzaamheden vragen natuurlijk best veel van mij, zowel fysiek als mentaal. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag hoe ik dat allemaal doe, naast mijn sociale leven, sport en mijn grote hobby zingen. Ik kan alleen maar zeggen, ik vind zoveel dingen leuk! Ik heb een volle werkweek maar geniet van de dingen die ik doe. Daarnaast probeer ik door te sporten ook mijn fysieke conditie op pijl te houden want dat is nodig om het mentaal ook vol te houden.

In de eerste jaren na de start van mijn bedrijf werkte ik zowel overdag, in het weekend als ’s avonds. Dat werd me op een gegeven moment te gortig en mijn huisgenoten gingen klagen. Als je wilt kun je dag en nacht aan je bedrijf besteden maar dat wil ik niet. Ik ben weer op schilderles gegaan, zing één avond in de week samen met mijn man in een koor en probeer 2x per week samen met mijn man te sporten. Het weekend probeer ik zoveel mogelijk vrij te houden voor sociale contacten en leuke dingen doen. Dat heb ik nodig om weer op te laden voor de rest van de week. Wat ik het lastigste vond aan een eigen bedrijf hebben is zorgen dat je onder de aandacht komt. Acquisitie is niet mijn sterke kant en ik ben van nature nogal introvert. Ik heb flink geïnvesteerd in de contacten die ik heb opgebouwd om meer bekendheid te krijgen en heb regelmatig een stuk in het plaatselijke weekblad geschreven. Inmiddels is mijn praktijk ook bekend bij huisartspraktijken en scholen.

Om ook de verbinding met collega’s te zoeken én samen op te trekken in het geven van trainingen voor bedrijven werk ik met een aantal collega’s samen in CoachConfetti (2). Dit is het bedrijf dat opgezet is door een vriendin en collega. Met elkaar benaderen we o.a. bedrijven voor het geven van trainingen en individuele coaching van medewerkers. Door dat samen te doen kom je binnen bij bedrijven en is het mogelijk om trainingen te geven. Daarnaast staan we op diverse beurzen. Dat is de kracht van samenwerken!

Toch ben ik altijd mezelf gebleven, ook in hoe ik zichtbaar wil worden. Op mijn eigen introverte manier ben ik contacten aangegaan en heb ik gezocht naar wegen om mijn bedrijf in de spotlights te krijgen. Passend bij de aard van mijn bedrijf heb ik gezocht naar een netwerk en mogelijkheden om klanten te werven. Dat is dan ook het advies dat ik wil geven aan vrouwen/moeders die een eigen bedrijf willen starten: Doe de dingen die bij jou én bij de aard van je bedrijf passen. Denk na over hoe je zichtbaar wil worden en wie en wat je daarvoor nodig hebt!

Wil je meer informatie over mij? Neem dan eens een kijkje op mijn website, http://www.virtuspraktijk.nl

Virtus Praktijk is ook te vinden op Facebook en Twitter.

Anke de Jong-Koelé

http://www.virtuspraktijk.nl

info@virtuspraktijk.nl

t. 06-42074072

(1) Van overleven naar zinvol leven, de draad weer oppakken na ziekte of ongeval. Uitgeverij Ten

Have, 2012. ISBN 9789025901424

(2) Meer informatie over CoachConfetti: http://www.coachconfetti.nl

Geef een reactie

