Interview met Mampreneur Jane de Jonge

Standaard

jane

“Events by Jane. Wie of wat is dat eigenlijk?”

Kort gezegd organiseert Events by Jane evenementen voor werk & vrije tijd. Goed, maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Wanneer er een bedrijfsfeest, vergaderarrangement, familiedag of bijvoorbeeld een bruiloft georganiseerd mag worden kun je contact opnemen met Events by Jane. Maatwerk, persoonlijke aanpak en creativiteit staan hoog in het vaandel. Ik zorg voor maatwerk en dat bereik ik door het gesprek aan te gaan met de klant. Wanneer er een aanvraag binnen komt, neem ik contact op en maak ik een afspraak om langs te komen en alles face to face door te nemen. Op deze manier krijg ik een duidelijk beeld van de verwachtingen van de klant en kan ik eerlijk aangeven welke mogelijkheden er zijn en wat er verwacht mag worden van mij.

Vervolgens zorg ik voor twee tot drie originele offertes waar de klant uit kan kiezen maar uiteraard ook nog mee kan schuiven door onderdelen toe te voegen, te combineren of weg te strepen uit de offerte. De voorstellen die Events by Jane bij de klant neer legt zijn altijd net een tikje anders. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een high tea midden in een boomgaard, een familiedag in combinatie met een puzzelrit met de auto door de geschiedenis van de familie heen of een vergaderarrangement onderbroken met een teambuildingactiviteit die de broodnodige ontspanning biedt in combinatie met samenwerking.

Dat beantwoord de vraag, “Wat is Events by Jane?”. Nu de vraag “Wie is Events by Jane?”. Jane is een tikje eigenwijs, creatief, beschikt over een gezonde dosis nieuwsgierigheid en staat met beide benen stevig op de grond. Mijn passie is het organiseren van evenementen, groot of klein, en daardoor een onvergetelijke ervaring te bezorgen aan mijn klant. Elke dag mag ik hiermee bezig zijn en dat maakt mij een tevreden mens.

Werk je vanuit huis?

Mijn huis is nu ook mijn kantoor. Aan de ene kant is dat heerlijk maar aan de andere kant kan dat soms echt lastig zijn. De scheidslijn tussen privé en werk wordt door thuis werken erg dun. Op een reguliere werkplek heb je collega’s die je als klankbord kunt gebruiken wanneer je dat nodig hebt. Ik zoek dat, dan ook nog steeds bewust op. Ga langs bij collega ondernemers, zorg dat ik regelmatig in contact kom met “vakgenoten” zodat ik buiten mijn eigen kaders blijf denken. Na elk contact loop ik weer over van enthousiasme en nieuwe ideeën. Voor mij werkt dat dus echt.

Hoeveel uren per week besteed je uit aan jouw bedrijf?

Dat vindt ik lastig vast te stellen. Eigenlijk een compleet verkeerd antwoord omdat je als ondernemer strak in je administratie behoort te zitten. Natuurlijk hou ik de gewerkte uren bij maar het houdt nooit op. Alles heeft potentie. Ben je met vriendinnen heerlijk een hapje aan het eten buiten de deur dan gaat het toch wel regelmatig over werk. Je kent het wel…. Hoe gaat het met die ene opdracht? Wat ligt er allemaal op de plank? Ben jij nog op die locatie geweest waar wij laatst over spraken? …. Op die manier ben je indirect toch weer aan het werk. Kom ik ’s avonds thuis en er “spookt” iets door mijn hoofd dan gaat toch weer die laptop open en voor je het weet ben je weer twee uur verder. Begrijp mij niet verkeerd, ik hou van het werk dat ik doe en daardoor merk ik niet eens dat ik er zoveel tijd in stop.

Hoe vind jij jouw balans om je sociale bezigheden, huishouden en jouw eigen bedrijf te leiden?

Gek genoeg gaat dat bij mij vanzelf. Ondanks dat ik nu meer werkuren in een dag heb zitten als toen ik nog in loondienst was kan ik mijn eigen tijd indelen. Dat werkt heel ontspannen voor mij. Zowel ’s ochtend als ’s avonds ben ik erg productief. Dat weet ik van mijzelf en daarom ben ik juist op die momenten bezig met de klussen die veel tijd en concentratie vergen. Afspraken buiten de deur maak ik aan het einde van de ochtend en in de middag. Het werk dat ik doe vergt veel planning en coördinatie. Daar ben ik goed in, anders zou ik ook niet gekozen hebben voor evenementen organisatie. Wel zorg ik er voor dat ik mijn “rust” momenten neem. Regelmatig even naar buiten voor een wandeling. Spreek geregeld af met vrienden zowel overdag als ’s avonds en plan ook rustig een vrije dag voor mijzelf in. Als ik dat niet doe dan merk ik dat mijn werk mij inhaalt en ik er minder plezier in heb. De beslissing om voor mijzelf te beginnen heb ik genomen omdat ik werk wil doen en uitvoeren waar ik voldoening uit haal en op deze manier lukt.

Wat is jouw inspiratie of motivatie die ertoe hebben geleid jouw eigen bedrijf te beginnen?

Nadat ik mijn studie HBO Toerisme heb afgerond wilde ik gaan reizen. Dat heb ik ook gedaan en uiteindelijk ook in mijn werk daar de kans voor gekregen. Ik ging voor een grote creditcard maatschappij werken op de groups & incentive afdeling. Hier stelde wij reizen samen voor groepen vanaf 10 personen, voornamelijk naar het buitenland. Je kon het zo gek niet bedenken of wij regelden het. Privé toer door de sixtijnse kapel, piratenschip voor de kust van Madagaskar ten behoeve van de kick-of meeting voor een grote Nederlandse onderneming. James Bond ervaring in Thailand voor een groep van ruim 500 mensen. Kleine details werden verwerkt in de reizen met kenmerken van de organisatie waardoor wij waren ingehuurd. Wij stelden met 6 mensen de reizen samen, presenteerde de verschillende mogelijkheden, onderhielden contact met lokale agenten en voerden de reizen ook zelf uit. Doordat ik de mogelijkheid kreeg om een tijdje in Canada te wonen en werken ben ik gestopt met deze baan. Vervolgens kwam ik terug in Nederland en moest er brood op de plank komen. Na een tijdje in loondienst gewerkt te hebben besloot ik dat ik de vrijheid nodig had om mijn creativiteit kwijt te kunnen in het werk dat ik wilde doen. Dan ga je, jezelf de vraag stellen, “wat wil en kan ik doen?”. Organiseren en plannen gaat mij goed af, contacten opdoen en onderhouden is iets waar ik bedreven in ben, communicatief sta ik mijn “mannetje” en ik ben creatief. De baan bij groups & incentives heeft mij altijd veel inspiratie gegeven. Waarom ga ik zoiets niet voor mijzelf opstarten? Het idee was geboren. Elke dag ben ik enthousiast over dat wat ik doe. Voor mij is dat meer dan genoeg reden om door te zetten en een succes te maken van Events by Jane.

Wat is jouw grootste probleem geweest, waar jij je doorheen moest slaan tijdens het opstarten van jouw bedrijf of nog steeds?

Januari dit jaar ben ik gestart met Events by Jane, althans toen is het idee ontstaan. Pas in juni dit jaar is de uiteindelijke vormgeving en invulling van de grond gekomen. Mijn bedrijf kun je dus met recht startend noemen. Het grootste obstakel waar ik tot nu toe mee te maken heb gekregen is de zichtbaarheid van mijn bedrijf. Hoe pak je dat aan? Wie wil je bereiken en hoe zet je, je eigen bedrijf op de kaart? Dit is iets waar veel ondernemers startend of al ruim onderweg tegen aan lopen. Samen met een collega starter zijn wij op “pelgrimstocht” gegaan. Welke netwerkverenigingen zijn er? Wat kan de gemeente aan ondersteuning bieden? Welke beurzen wil je op staan? Is een webinar iets voor mij? Door je hoofd boven het maaiveld uit te durven steken lukt het om goede contacten te leggen. Praat met mensen, bedrijven, instellingen, etc. Je staat er verstelt van welke deuren er allemaal open staan en in welke hoek je mogelijkheden gaat vinden. Onthoudt dat jij hebt bedacht om een bedrijf te starten. De rest van de wereld weet dat niet.

Wat voor advies zou je geven aan vrouwen/moeders die hun eigen bedrijf willen beginnen?

Jij hebt talent! Jij hebt immers besloten of speelt met de gedachte om een eigen bedrijf op te zetten. Laat je nooit van de wijs brengen dat zo’n stap niet tot jouw mogelijkheden behoort of dat jouw idee niet levensvatbaar is. Sta open voor ideeën en suggesties van anderen maar vergeet niet de rode draad te volgen die jij voor jouwzelf hebt uitgezet. De dagen zijn lang, de frustratie groot en de vraag waarom ben ik hier aan begonnen ga jij, jezelf regelmatig stellen maar…..de ervaring die je op gaat doen is enorm, de mensen die je gaat ontmoeten zijn een toevoeging en aan enthousiasme en creativiteit zal geen gebrek zijn. Kortom een unieke ervaring die je niet wilt missen.

Events by Jane

E:   info@eventsbyjane.nl

T:   06-55575215

W: www.eventsbyjane.nl

www.facebook.com/eventsbyjane

www.twitter.com/eventsbyjane

Geef een reactie

