Bij familiebedrijven ruik je de passie

Standaard
thumb
Ruim tweederde van de Nederlandse bedrijven is een familiebedrijf. Een familiebedrijf heeft dus een niet te onderschatten invloed op de economie. Waar liggen de krachten en belangrijker: wat zijn de grootste uitdagingen?

Familiebedrijven kunnen zorgen voor een prachtig nalatenschap aan de samenleving, zoals Nederlands oudste familiebedrijf uit 1689: de aardewerkfabriek Koninklijke Tichelaar uit Makkum.

Toch zouden niet veel mensen willen werken bij een familiebedrijf, zegt hoogleraar prof. dr. Roberto Flören van Nyenrode Business Universiteit. “Mijn studenten vinden het maar niets. Het heeft een stoffig imago en ze vrezen dat ze geen eerlijke kansen krijgen.”

Volgens de hoogleraar verkijken studenten zich daar op. In tijden van recessie krimpen familiebedrijven bijvoorbeeld minder dan andere bedrijven. En tweederde van de familiebedrijven verwacht dit jaar zelfs een omzetgroei. “Zij bevinden zich in de leemlaag van de economie. Het zijn dus goede tijden voor een familiebedrijf.”

Kracht van de economie

Hoe komt het dan dat familiebedrijven het dan beter doen dan andere bedrijven? Wat maakt het de kracht van de Nederlandse economie?

Allereerst “ruik je de passie” als je bij een familiebedrijf binnenloopt, aldus Flören. “Ondernemers zijn heel erg betrokken bij het personeel. Die passie komt je tegemoet.”

Daarnaast vindt er bij een familiebedrijf snelle besluitvorming plaats, wordt er veel gefinancierd vanuit eigen vermogen en is er sprake van flexibiliteit in werk, tijd en geld. Ook is er een sterke regionale binding bij een familiebedrijf.

Maar de echte kracht van een familiebedrijf ligt in hun langetermijnvisie. “Een ondernemer zei eens tegen mij: ’Ik heb het bedrijf niet gekregen van mijn ouders, maar heb het geleend van mijn kinderen.’“

Uitdagingen

Toch gaat het runnen van een familiebedrijf niet altijd over rozen. Ten eerste is een gezonde balans tussen bedrijf, eigendom en familie natuurlijk niet iets wat vanzelf gaat. Verschillende belangen kunnen dan overlappen.

Ook gaat de communicatie binnen de familie niet altijd even makkelijk, en er kan met scheve ogen gekeken worden bij een overname of een bedrijfsoverdracht aan de volgende generatie.

Maar volgens Flören is de belangrijkste uitdaging toch wel de continuïteit van het familiebedrijf. “Het bedrijf is erg afhankelijk van de ondernemer. Valt die op een of andere manier weg, dan kan het familiebedrijf mogelijk instorten.”

Kernbehoeften

Om die uitdagingen goed te kunnen doorstaan, hebben familiebedrijven specifieke behoeften nodig. Uit onderzoek van ING en Nyenrode blijkt dat zij vooral baat hebben bij de continuïteit van het bedrijf en harmonie in de familie.

Dat kan alleen voorkomen als de thema’s eigendom, overdracht en overname, communicatie en een goed bestuur tot in de puntjes zijn geregeld.

Zo kan de verdeling van het bedrijf, de eeuwenoude kwestie van eigendom, bijvoorbeeld roet in het eten gooien als er te veel eigenaren zijn. Flören: “Succesvolle familiebedrijven doen aan ’groeien en snoeien’. Bij de intrede van een nieuwe generatie moet er soms iemand plaatsmaken. Dat is goed voor de betrokkenheid.”

De hoogleraar benadrukt ook dat de meeste ondernemers zich verkijken op een overname of een overdracht. “Met een bedrijfsoverdracht ben je soms wel vier jaar bezig. Ook denken veel directeuren dat een overdracht ’x’ kost. Dat blijkt al gauw ’4x’.”

Externe hulp

Veel familiebedrijven willen volgens Flören niet in zee gaan met externen om het bedrijf in goede banen te blijven leiden. En dat is zonde: “Een goed bestuur ligt natuurlijk aan de grootte van de familiecirkel. Maar bij een groot familiebedrijf kom ik heel weinig Raden van Advies of Raden van Commissarissen tegen, terwijl goed toezicht en het hebben van een klankbord erg belangrijk is.”

Ook kan een externe partij helpen bij het opstellen van een familiestatuut. “Zoiets bevordert alleen maar de onderlinge communicatie. Families vinden het namelijk moeilijk om te praten over lastige onderwerpen, hoe erg je er ook aandacht aan wil besteden.”

ING doet in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit een meerjarig onderzoek naar de krachten en uitdagingen binnen een familiebedrijf. Meer weten? Bekijk dan het online seminar over familiebedrijven terug (link naarhttps://www.onlineseminar.nl/ing/webinar/5447/krachten-en-uitdagingen-binnen-het-familiebedrijf#watch).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s