Voedingscentrum start campagne tegen snoepverleiding

Standaard

snoep_flickr_boopsiedaisy

Het moet eens afgelopen zijn met de ‘ongewenste voedselverleidingen’ bij de kassa. Het Voedingscentrum begint dinsdag met een actie tegen wat het zelf ‘opdringkassa’s’ noemt.

Omdat tegenwoordig naast tankstations ook bouwmarkten en zelfs de boekhandel snoep bij de kassa aanbieden, is voortdurend zelfcontrole, stelt de waakhond.

Het weerstaan van bijvoorbeeld een Marsreep in het schap bij de kassa vergt volgens het Voedingscentrum mentale inspanning. “Kortstondig kunnen we dat wel opbrengen.” Maar doordat we voortdurend worden blootgesteld aan verleidingen dreigt volgens de voedseldeskundigen ‘wilsuitputting’.

Door deze ‘aanslag op de wilskracht’ komen keuzes vaker impulsief tot stand, onder invloed van prikkels uit de omgeving. “Bij een overheersend ongezond aanbod leidt dat sneller tot een ongezonde voedselkeuze.”

 

Gezonde producten

Daarom wil het Voedingscentrum winkeliers ertoe bewegen juist meer gezonde producten bij de kassa te plaatsen.

Het centrum stelt niet alleen te staan in zijn kritiek. Uit een peiling die het liet uitvoeren onder 2600 Nederlanders zou blijken dat 59 procent zich ergert aan opdringkassa’s.

Eenzelfde percentage zou tijdens het winkelen een gezonder aanbod van eten en drinken willen. Als tijdens het winkelen of onderweg ongezond eten wordt gekocht, zou dat voor twee derde een spontane aankoop zijn. Van deze mensen heeft een kwart soms achteraf spijt van de aankoop.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s