Social Media? Ja – maar waar moet ik beginnen?!

Standaard
Social Media Logotype Background
Social media is niet  sinds gister op ieders lippen en je hebt je waarschijnlijk ook al gerealiseerd dat je deze kanalen nodig hebt om hierbij ook betrokken te raken anders krijg je het gevoel in de vergetelheid te verdwijnen. Als Mampreneur heb je meestal weinig tijd en vaak weinig geld en ben je waarschijnlijk geen social media expert. Daarom, vraag je je af welke kanalen / platforms voor jouw bedrijf relevant zijn, of wanneer het is helemaal de moeite waard, tijd en geld om te investeren. Het is niet makkelijk in de steeds veranderende en complexer wordende struikgewas, die zich social media noemt, inzicht te krijgen en zelfs weten waar je moet beginnen. Om je begin wat gemakkelijker te maken zullen we een tip van de sluier oplichten met een paar belangrijke tips om te beginnen in social media. Meer specifiek, antwoorden op de vraag “Hoe vind ik het juiste platform voor mij en mijn bedrijf?”

Zelfs als je misschien een beetje “goofy” overkomt over deze kwestie – het is zeer legitiem en zeer belangrijk! Dus het is de moeite waard om hierin te duiken. Uiteindelijk is het namelijk de kern van uw zaak van jouw social media communicatie: Wat ik wil bereiken waar en hoe?
“Als je wilt weten welke social media platform je nodig hebt, kijk naar waar jouw klanten zijn.”

Waar zijn jouw klanten?

De keuze van het platform is uiteraard een zeer belangrijke stap, in het begin. Maar hoe bepaal je welke het beste is? Is het echt nog steeds Facebook? Nee, dat weet je niet. Kijk eerst waar jouw klanten zijn. Ken je je klanten eigenlijk wel?

Als je wilt weten welke social media platform je nodig hebt, kijk dan naar waar jouw klanten zich bevinden.

Besef precies waar de klant verblijft en wat hij daar doet. Bied je bijvoorbeeld als coaching en training, en jouw klanten zijn recruiters? Dan zoek je op waar de recruiters zich bevinden. Heb je een klant voor een product, zoals kinderkleding? Dan ga je nadenken waar de ouders wonen en waar  je ze kan informeren. Heb je een blog en je wilt meer lezers? Dan kijk je naar waar je verbinding kan maken met andere bloggers en journalisten om jouw artikelen te delen.
Gebruik het ook je eigen gegevens! Heb je een profiel, dan moet je controleren  waar het beste verkeer vandaan komt. Want aanwezigheid heeft de meeste interactie. Hoe heb jij  jouw klanten gevonden en wat zegt dat over hun gedrag? Kijk naar de sites van de concurrenten. Misschien kan jij uitvinden welke groepen, evenementen en platforms hun klanten vinden. Welk platform doet wat?Uitleg dmv een donut:

socialmedia-donut-big

Elke sociale netwerk heeft zijn eigen eigenaardigheden en deze kunnen ook niet gemakkelijk worden generaliseerd.
Heb je B2B-product aan te bieden (zoals in het voorbeeld daarom meer inspelen op toprecruiter of verkoper), dan kan het goed zijn dat  een “privé” platform als Facebook geen zin heeft, maar weer wel, Xing en LinkedIn of misschien zelfs een blog om complexere onderwerpen te behandelen, zodat je als een expert wordt gezien. Ook Google+ kan hier zinvol zijn als u technische of marketing vraagstukken behandelt (hoog percentage van de mannen!).

Heb je zeer mooie en visueel aantrekkelijke producten (trefwoord e-commerce, DIY)? Dan loont het zeker om een account te maken op Pinterest (extreem hoge aandeel vrouwen onder gebruikers!) En Instagram (jong publiek). Misschien kan je in dit verband ook werken met video’s, dan kan je ook kijken wat YouTube voor je kan doen.

“Houd altijd in gedachten wat je wilt bereiken.” #socialmedia

Wil je een netwerk en een betrouwbare fan database opbouwen? Wil je zeer nauw samenwerken met specifieke doelgroepen en bekendheid krijgen? Hier heeft Facebook een streepje voor boven alle andere social media groepen. Maar als je  meer glans wilt geven in woorden en groot belang om je te verbinden met opinieleiders en journalisten? Kijk dan zeker op Twitter. Twitter is ook voor industrieën zoals nieuws, sport en entertainment (met nieuws waarden) bijna een must.

Wat moet ik zeggen?Natuurlijk moet je kijken naar je eigen inhoud en aanvulling op de klant en op het platform. Als je niet visuele content hebt, hoef je niet een account te maken op Instagram. Als je vindt dat je op Facebook niet de juiste ‘mood’ zal tegenkomen  van jouw klanten, probeer het dan op LinkedIn of Twitter. Pas jouw inhoud aan het platform en vermijdt á la “one size fits all”. Concentreer je op echte toegevoegde waarde en nooit vergeten om jouw klanten een goede reden om je te volgen, te liken en je dingen te lezen. Voel je comfortabel met je communicatie en zoek daarna het platform die bij je past!

Het heet niet voor niets Social NetworkingDus netwerken! Gebruik je netwerk!. Misschien kan je met iemand samenwerken en dan kunnen jullie elkaars netwerk gebruiken als toegevoegde waarde.

Conclusie
Natuurlijk, er zijn ook platforms waar je voor moet betalen, zodat je meer informatie kan verkrijgen over de klant zoals bijvoorbeeld premium LinkedIn. Maar als we eerlijk zijn, dergelijke scènes kunnen meestal grote bedrijven zich veroorloven en omdat te bezuinigen gebruiken we de middelen die we nodig hebben en willen om er het beste van te maken. Kijk naar je klanten op het platform en naar de inhoud, ga op zoek naar de combinatie met de maximale toegevoegde waarde voor jou (en uw klanten!). In het ideale geval kan je op 2-3 platforms een account hebben, in geval van nood, maar je bereikt ook veel met 1. Het belangrijkste is, dat het kanaal relevant is voor jou, waardoor een toegevoegde waarde ontstaat.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s