Interview met Mampreneur Ketty Lollia

Standaard

Ketty
Mijn naam is Ketty Lollia, ik ben veertig jaar en woon in Almere. Ik ben geboren in Parijs en tien jaar geleden samen met mijn dochter naar Nederland verhuisd.

Mijn ouders kwamen oorspronkelijk uit Guadeloupe. Ik ben mijn carrière begonnen als professioneel danseres. Daarnaast heb ik een marketingopleiding en diverse talenstudies (Frans, Engels, Spaans, Nederlands) gevolgd en een stichting opgericht waarvan ik 8 jaar voorzitter was. Na zes jaar in loondienst ben ik voor mijzelf begonnen. Inmiddels run ik vier eigen bedrijven: ‘K.L.E – Communication & Marketing’ biedt marketingconcepten op maat aan. Ik begeleid ondernemers bij het uitstippelen van hun marketingstrategie en aanpak. Met ‘MarketingShake’ bied ik samen met andere sprekers workshops en trainingen aan met praktische tips om je bedrijf sterker op de markt te positioneren. Met ‘Move with Ketty’ begeleid ik als Personal Trainer en Gewichtsconsulent mensen die de juiste balans zoeken tussen voeding en beweging. Ik geef ook les in Zumba, Pilates, Dans, Step en Bodypump. En met ‘OndernemersBag’ bied ik ondernemers een eigen B2B platform waar ze zich door marketingacties met elkaar kunnen verbinden en hun naamsbekendheid kunnen vergroten. Ik stel regelmatig Goodie Bags samen met promotiemateriaal voor zakelijke evenementen, en geef ook een zakelijk magazine uit: ‘Het OndernemersBag boekje’.

Werk je vanuit huis?
Ik heb een eigen kantoor, maar werk ook regelmatig vanuit huis. Verder geef ik mijn fitnesslessen op de sportschool en ben ik regelmatig ‘in het veld’ op netwerkborrels, zakenbeurzen en andere evenementen voor mijn bedrijf OndernemersBag.

Hoeveel uren per week besteed je uit aan je eigen bedrijf/event?
Vaak te veel uren. Ik zit sommige weken wel eens op 70 uur per week. Doordat ik natuurlijk afwisselende taken heb (marketing en sport), nemen ze allemaal een beetje van mijn tijd over. Maar door het sporten, gun ik eigenlijk tijd aan mezelf en mijn lichaam. Al geef ik zelf de les of training, kan ik ook mijn energie kwijt. Daarnaast plan ik wekelijks tijd voor mezelf. Dat het gaat om naar de sauna te gaan, shoppen, mediteren, uitgaan,… Ik verplicht me om dit te doen zodat ik niet alleen maar bezig ben met werk. Maar meestal zit ik rond de 40 uur.

Hoe vind jij jouw balans om je sociale bezigheden, huishouden en jouw eigen bedrijf/event te leiden?
De combinatie van uiteenlopende bedrijven schept balans in mijn werk, moederschap, vrije tijd en gezondheid. Het is een zeer gevarieerde mix. Ik gebruik zowel mijn lichaam als mijn verstand om mensen te begeleiden en verder te helpen, op weg naar fysieke gezondheid en naar succesvol ondernemerschap. Doordat ik zoveel verschillende dingen doe gaat mijn werk niet vervelen en blijft het ook leuk. Het is geen 9 tot 5-verhaal!

Wat is jouw inspiratie of motivatie die ertoe hebben geleid je eigen bedrijf/event te beginnen?
Na mijn carrière als professioneel danseres besloot ik een stichting te beginnen waarbij ik mijn dansexpertise en marketingkennis beide kon toepassen. Samen met een team organiseerde ik activiteiten voor jongeren in de achterstandswijken van Parijs. We leerden hen schrijven, tekenen, zingen en dansen (hip-hop en streetdance). Het was een
geweldige tijd. Ik ben daarna in loondienst gegaan, maar het is altijd een beetje blijven kriebelen: zelfstandig bezig zijn, op mijn eigen wijze het beste uit andere mensen te halen en ze verder te helpen. Ik heb gemerkt dat ik het veel fijner vind om de regie zelf in handen te houden. Mijn tijd met die jongeren heeft mij geïnspireerd.

Wat is je grootste probleem geweest, waar je je doorheen moest slaan tijdens het opstarten van je bedrijf/event of nog steeds?
Er zijn mensen geweest die mij geen succes gunden, die probeerden mijn pootjes te haken. Soms lopen samenwerkingen gewoon stuk, maar in het ergste geval gaan mensen daarna achter je rug om onwaarheden verspreiden. Ik heb echter doorgezet en op eigen kracht mijn bedrijven tot bloei gebracht. Ik laat mij niet eenvoudig uit het veld slaan en de beste manier om te laten zien wat je waard bent, is door niet op te geven en je te concentreren op je eigen verhaal en je eigen ambities. Nu kan ik terugkijken en zeggen: ik heb het gered, en wat anderen allemaal over mij zeiden, was uiteindelijk niet belangrijk en
zorgde er alleen maar voor dat ik feller ging doorzetten om te bewijzen dat ze ongelijk hebben.

Wat voor advies zou je geven aan vrouwen/moeders die hun eigen bedrijf/event willen starten?
Iedere ondernemer heeft zijn eigen vakkundigheid en expertise. Waarschijnlijk zul je uitblinken in bepaalde zaken, maar ben je wat zwakker in andere. Ga samenwerkingen aan met mensen die juist sterk zijn waar jij zwak bent – en vice versa – en je zult zien dat jullie samen verder komen dan individueel. Het is ook belangrijk om jezelf goed op de kaart te zetten. Maak reclame in (gratis) magazines, zet jezelf op de kaart op internet via social media, zet een fatsoenlijk communicatieplan op – of beter nog, laat een expert dit voor je doen! Neem de promotie van je onderneming serieus, of je nu personeel in dienst hebt of niet. Alleen dan zal je bedrijf opbloeien en toekomstbestendig worden. En geloof in wat je te bieden hebt. Je bent uniek en het is aan jou om ons te laten ontdekken waarom!

Ketty Lollia
Personal trainer bij MovewithKetty
Marketing adviseur, Hoofdredacteur, Directeur en Blogger bij OndernemersBag Nederland
Geef een reactie

